Råd og vejledning

Registrer din arbejdsulykke

Du skal registrere din arbejdsulykke, hvis den har medført sygefravær udover den dag, hvor du kom til skade, eller hvis der er risiko for, at ulykken kan medføre gener på sigt. Det er din arbejdsgiver, som skal anmelde ulykken til sit forsikringsselskab. Hvis ikke arbejdsgiveren ønsker at gøre det, så kan du som medlem af Dansk El-Forbund kontakte din lokalafdeling for at få hjælp. 

Vi anbefaler, at du følger disse fire trin:

  1. Din arbejdsgiver skal anmelde arbejdsulykken til sit forsikringsselskab. Arbejdsulykken skal anmeldes, hvis arbejdsulykken har medført sygefravær ud over tilskadekomstdagen, eller hvis der i øvrigt er risiko for, at ulykken kan medføre gener på sigt. Få hjælp af din arbejdsmiljørepræsentant til at udfylde anmeldelsen
  2. Husk at anmelde hurtigt. Din arbejdsgiver skal som udgangspunkt anmelde ulykken til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) senest 14 dage efter skaden. Hvis din arbejdsgiver ikke vil anmelde skaden, kan du selv anmelde den. Kontakt evt. din lokalafdeling for hjælp.
  3. Anmeldelsen skal foretages via EASY på virk.dk og sendes automatisk til din arbejdsgivers forsikringsselskab, Arbejdstilsynet og/eller Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
  4. Husk at gemme en kopi af anmeldelsen og følg op på sagen løbende.

Som medlem af Dansk El-Forbund kan du blandt andet læse mere om: Erstatningsansvarslovenhvordan din arbejdsskadesag bliver behandlet og hvad du kan få i erstatning.

 

Bliv en del af fællesskabet

Vi er klar til at hjælpe dig. Dansk El-Forbund kender din overenskomst og samler mere end 27.000 medlemmer på det el-tekniske område.